دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار جزئیات برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار در استان ها را تشریح کرد.

گرد و غبار - گرد و خاك

همشهری آنلاین - مجید جباری: کانون‌های گردو غبار، دور تا دور ایران را محاصره کرده‌است. گرد و خاک برخاسته از عراق، استان‌های غربی، جنوب‌غرب و بعضا مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. منابع بحرانی ترکمنستان هم با مساحت ۶۷ میلیون هکتاری، نفس مناطق شمال‌شرقی و شرقی کشور را می‌گیرد. این در حالی است که کانون‌های گردوغبار خارجی از خاک افغانستان، پاکستان و در شرایطی، کویت و امارات هم بر کشورمان تاثیرمی‌گذارد. با وجودی‌که منابع داخلی بی‌تاثیر بر سلامت مردم نیست اما به گفته کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست، مساحت منابع خارجی ریزگردها از نظر مساحت ۵ برابری کانون‌های داخلی است که همین امر از اهمیت توجه به دیپلماسی منطقه ای برای کاهش اثرات گردوغبار بر شهرهای ایران حکایت دارد. ضمن اینکه برای کاهش اثرات چشمه‌های گرد و غبار داخلی برنامه عمل ۱۰ ساله‌ای تدوین و به دستگاه‌های عضو و استان‌های غبارخیز ابلاغ شده است.

جزئیات برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار در باره جزئیات برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار گفت: متعاقب شناسایی مناطق و کانون های غبارخیز داخلی در سال ۱۴۰۱برنامه عمل ۱۰ ساله‌ تدوین و به دستگاه‌های عضو و استان‌های غبارخیز ابلاغ شد. در حال حاضرخیلی از این برنامه ها در شورای برنامه ریزی استان‌ها تصویب شده و هر یک از استان های درگیر در موضوع گرد و غبار قرار است علاوه بر اعتبارات ملی، اعتبارات استانی هم برای مقابله با گرد و غبار تخصیص پیدا کند.

گرد و غبار ۶ کشور روی شهرهای ایران | کانون‌های داخلی و خارجی غبارخیز کدام شهرهای ایران را درگیر می‌کند؟ + جدول

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین افزود: این برنامه شامل اقدامات متفاوت و متعدد دربرش استانی است و تکلیفی است و اجرای آن را در برنامه هفتم توسعه گنجاندیم که دولت باید پیگیری کند. انواع اقدامات همچون پیش‌بینی هشدار، توسعه سامانه‌ها و ایستگاه‌های اندازه‌گیری، پایش و پیش‌بینی، اقدامات پیشگیرانه و سازگار کننده و اقدامات مقابله‌ای با توجه به استان و دستگاه‌های مرتبط از جمله اقدامات برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار است.

طهماسبی توضیح داد: «در برنامه مقابله با گرد و غبار، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان زمین شناسی با توجه به وظایف و اختیارات خود و همچنین وزارت بهداشت و درمان در بحث توصیه و اقدامات حفاظت از مردم در مقابل آسیب‌های گرد و خاک، تجهیز مراکز درمانی در شهرها و روستاها و طیف گسترده ای از اقدامات تکالیفی دارند. در برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار از استانداران خواسته شده تا اقدامات لازم را در شورای برنامه ریزی توسعه استان‌ها مصوب و بر اساس اولویت پیگیری کنند.»

گرد و غبار ۶ کشور روی شهرهای ایران | کانون‌های داخلی و خارجی غبارخیز کدام شهرهای ایران را درگیر می‌کند؟ + جدول

کد خبر 871803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha